Co na svačinky při ABKM

pomazánka

Při alergii na kravskou bílkovinu je potřeba ji důsledně hlídat ve složení a když k tomu nechcete utrácet hříšné peníze, naučíte se péct a vařit dle aktuální potřeby.

Někdy ale nestíháte, nebo si prostě potřebujete trochu usnadnit život. Postupem času zařadíte více potravin, ale stále musíte hlídat: mléko, kasein, často sóju (a v našem případě i lupinu, kokos a ideálně palmový olej..).

Protože se maminky často ptají na inspiraci, co chystat malým dětem na svačinky, zaměřila jsem se v tomto článku na pečivo, co na něj a k němu 🙂 Za to, co dětem podáváte máte jako rodiče plnou zodpovědnost. Můžete si vybrat z nabídky a tipů, ale vhodnost vůči věku a vyváženost stravy hlídáte podle etiket a doporučení lékaře právě vy. Já vám tu popíšu některé možnosti, ale mnohé z kupovaných veganských pomazánek budou vhodné spíše pro starší děti a pro vás.

Všechny v článku zmíněné produkty jsme mnohokrát odskoušeli a píšu jen o tom, co se mi osvědčilo, nejedná se o žádnou reklamu ani spolupráci…

Na svačinky samozřejmě můžete dělat kaše, lívance, dávat ovoce, péct buchty atd. Recept na bábovku a rýžové lívance najdete také v mém e-booku Jak poznat a zvládnout ABKM tady>>

Na pečené dobroty se zaměřím příště, teď se ale vrhneme na ty chleby a pomazánky 🙂

Jak je to s alergií na lepek a s ovsem?

V případě, že tápete a už nevíte, co z jídelníčku vyřadit, cesty vás často zavedou k lepku. Bezlepková dieta jako prevence není ale pro každého vhodná. Lepek se ukazuje ve zdravém organismu jako prospěšný, dokonce důležitý pro obsazení střev správnou mikrolórou. Nicméně pokud chcete důvodně lepek zkusit z jídelníčku vyřadit, je možnost nejprve se zaměřit na pšenici a ječmen. Když to nepomáhá a vyřadíte lepek zcela, pak po nějaké době můžete začít s expozicí žita. Žitný chléb často prochází. Je to jako u všech potravin, zařazování je potřeba provádět jednu po druhé, protože každá obilovina obsahuje jiné proteiny.

Lepek není jen v pečivu, ale také v alternativách jogurtů. Tím se dostáváme také k otázce, co k pečivu. Určitě je potřeba zjišťovat a zkoušet a pokud sledujete fb skupinky, najde se občas nový produkt, který vám třeba sedne. Ke zjišťování alergenů jsem pro vás vytvořila stravovací zápisník, který najdete na této stránce>>

Samostatnou kapitolou je oves. Oves vadit může a nemusí. Někomu stačí kupovat bezlepkový oves, ve kterém nehrozí příměsy obsahující lepek. Náš případ byl třeba takový, že syn z počátku velmi na oves reagoval, blinkal po něm obloukem asi do 9 měsíců. Poté následovalo období, kdy jsme tápali, zda oves vadí nebo ne, až se povedlo ho zařadit. Vadil mu ale ovsánek (alternativa jogurtu). Až po dvou letech jsme zjistili, že v ovesném jogurtu z DM mu nevadil oves, nýbrž kokos, který také obsahuje. Přímo ovsánek pak obsahuje velké množství slupek (vlákniny) a může tak být pro malé děti těžko stravitelný, rovněž obsahuje lepek.

Pokud máte dojem, že vadí snad všechno, nezbývá než zkusit upéct vlastní chléb doma. Nedoporučuji začínat směsnými bezlepkovými moukami, protože obsahují hodně látek navíc, často tam také narazíte na silný alergen – lupinu neboli vlčí bob.

Výborné jsou chleby kváskové, ale k zadělání kvásku potřebujete pšenici, takže z počátku to není to, co potřebujete.

Recept na přirozeně bezlepkový chleba najdte zde v obrázcích (jako ukázku z mého e-booku /celý e-book tady>>).

Výborné bezlepkové mouky vyrábí firma DOVES FARM. Na jejich stránkách najdete rovněž řadu receptů.

Pokud vám nevadí zrníčka – můžete je nejen do chleba přidat, ale také si můžete vyzkoušet směs Delikates, která je jinak bezproblémová. Nám tedy moc vyhovovala a mně chutnala. Obsahuje dýňová a slunečnicová semínka.

Pomazánky

Pomazánky si můžete dělat vlastní, výjde vás to značně levněji. Jako základ můžete použít namočené a rozmixované kešu oříšky nebo nějakou alternativu másla, která vám vyhovuje. Výborné pomazánky připravíte z pečené zeleniny. Na jednu vám sem vkládám recept, opět jednu ze stránek e-booku Jak poznat a zvládnout ABKM. Bát se časem nemusíte ani pomazánky z černé nebo červené čočky a z dalších luštěnin. Například cizrnu můžete namočit, odlít vodu a vařit poté se saturejkou, tak se zbavíte její schopnosti nadýmat 🙂 V e-booku jsem uvedla i další možnosti na pomazánky pro maminky, ale psali jste si hlavně o svačinky pro děti. S klidem ale můžete podávat avokádo nebo právě tu červenou čočku 🙂

Z kupovaných pomazánek (a nutel) se nám osvědčily ty, které tu vidíte na obrázku. Řadu vegan produktů koupíte v Lidlu, drogerii DM, Rossmanu, Albertu nebo na košík.cz. Hummus může obsahovat sezamovou pastu, tento je jediný, který byl jen s cibulkou (jedná se o značku Hedvábná stezka). Zajímavé produkty má také značka Rapunzel 🙂

Další možnost, co připravit na snídani nebo na svačinku jsou alternativy mléčných výrobků. Protože kešu nejsou ořechy, často jsou bez problémů a často také projdou mandle nebo rýže. Tím se vám otevře nová škála možností. Mnohé z vás také nebudou mít problémy s kokosem. Na trhu tedy existuje spousta jogurtů a mlék a dokonce sýrů , smetan nebo třeba Maskarpone. Ty alternativní tuky jsou tedy bohužel často na bázi palmového tuku, takže je sice krásné udělat jednou za čas zákusek nebo dort, který vypadá fakt luxusně a mléčně, ale nic zdravého, výživově zajímavého a ani ekologického to teda není. Naopak výživově zajímavé jsou nápoje a jogurty značky OPTIMISTIC, cenově je to ale docela darda. Můžete zkusit i domácí výrobu mlék a jogurtů z kešu nebo mandlí, je k tomu za potřebí kultura, která umožní fermentaci. O svých pokusech s thibi krystaly (fermentovací houbou) vám někdy taky napíšu, ale na tento článek už by toho bylo moc…

Mazat na pečivo můžete také třeba Ramu vegan nebo Floru gold. Protože jsem při své dietě o veganské ramě ani jiné pro nás vhodné alternativě ještě nevěděla, z flory gold jsem dokonce i pekla (našla jsem si i články výživových poradců, které to schvalují), no a světe div se, cukroví z ní bylo docela dobré 🙂 Samostatný článek s recepty na cukroví pro vás na podzim také chystám, každopádně linecké a perníčky se dají péct celoročně, takže další možnost dobrůtky mezi jídly 🙂

Linecká kolečka

Tak doufám, že jste si vybrali alespoň něco, co vám sedne a posunete váš jídelníček (a jídelníček vašich dětí) zase o level výše 🙂

A pokud potřebujete ještě nějaký rychlý tip, tak ještě vkládám obrázky sušenek, které u nás byly okolo druhého roku syna TOP, samozřejmě spolu s kukuřičnými a jáhlovými piškoty a dětskými křupkami. Poslední tip patří chlebu, který lepek obsahuje, ale na to, že je to tousťák, dá se jíst s flórou jako vánočka :-D. Záleží na tom, v jaké fázi diety vy a vaše děti jsou, nám docela dlouho jeho obliba vydržela 🙂

Přeji vám mnoho sil a neutuchajícího odhodlání. To vy jste největšími hrdinkami svých dětí 🙂

Pokud máte dotazy nebo nějaké další zajímavé tipy, můžete mi napsat na messenger, do e-mailu nebo v rámci skupinky Tvůrčí mámy zvídavé děti, odkaz na facebook najdete na úvodní stránce tohoto blogu, nezapomeňte zatrhnout SLEDOVÁNÍ, aby se vám nové příspěvky zobrazovaly 🙂

Pokud nechcete přijít o další podobné články, tipy a novinky z tohoto webu, stáhněte si některý z mých materiálů zdarma, tím se váš e-mail dostane do seznamu e-mailů, kam novinky zasílám 🙂

Budu se na vás těšit zase u dalších článků a příspěvků, vaše Helen 🙂

Helena Štvánová
Výtvarnice, nekonvenční učitelka, máma a svobodomyslná duše. Podporuje mámy, aby dětem dovedly ukázat cestu k výtvarným hrám, motivaci, seberealizaci, kreativitě i zodpovědnosti - zejména v ochraně životního prostředí. Nyní se věnuje také maminkám, které zajímá rozvoj kreativity a sebehodnoty. Zajímá vás můj příběh?>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.